Rom stoff tid - Forkurs
  • 1 Bevegelse I
  • 2 Kraft og bevegelse I
  • 3 Arbeidsmetoder i fysikk
  • 4 Energi
  • 5 Bevegelsesmengde
  • 6 Fysikk i væsker og gass
  • 7 Termofysikk I
  • 8 Termofysikk II
  • 9 Atom- og kjernefysikk
  • 10 Stråling og drivhuseffekt
  • 11 Elektrisitet
  • 12 Bevegelse II
  • 13 Kraft og bevegelse II
  • 14 Statikk
  • 15 Fysikk og programmering
  • Eldre utgave (2016)
    • 1 Bevegelse I
    • 2 Kraft og bevegelse I
    • 3 Arbeidsmetoder i fysikk
    • 4 Energi
    • 5 Bevegelsesmengde
    • 6 Fysikk i væsker og gasser
    • 7 Termofysikk
    • 8 Lys
    • 9 Bølger
    • 10 Atomfysikk
    • 11 Kjernefysikk
    • 12 Elektrisitet
    • 13 Kjemiske stoffer og reaksjoner
    • 14 Bevegelse II
    • 15 Kraft og bevegelse II
    • 16 Statikk

10 Atomfysikk

Test deg selv

  • Kapitteltest

Lærebokhenvisninger

  • Side 261 Simulering av fotoelektrisk effekt
  • Side 263 Simulering som viser Marsden-Geiger-eksperimentene
  • Side 270 Simuleringer med emisjonsspekter
  • Side 272 Oversikt over spektrene til grunnstoffene

Nettoppgaver

  • 10.401 Bohrs hydrogenatom
  • 10.402 Bohr-atomet
  • 10.403 Emisjonsspekter

Annet nyttig

  • Tips til kapittelet
  • Sammendrag kap 10
    111 KB Last ned

Film

  • Brownske bevegelser
  • En video om hvert eneste grunnstoff
  • Hvordan ser atomet ut?
  • Lyden av hydrogen
  • Periodesystemet - Dimitrij Mendelejev

Løste oppgaver

  • 10.302 Løst oppgave
    96 KB Last ned
  • 10.305 Løst oppgave
    97 KB Last ned
  • 10.312 Løst oppgave
    183 KB Last ned
  • 10.316 Løst oppgave
    158 KB Last ned
  • 10.318 Løst oppgave
    97 KB Last ned
  • 10.325 Løst oppgave
    110 KB Last ned

Mer om

  • Ernest Rutherford
  • Niels Bohr
  • Periodiske videoer
  • Synssansen og farger

Laboratorieøvinger

  • 10.104 Fluorescens: Nettressurs
  • 10.105 Fosforescens: Nettressurs

Oppgavetips

  • 10.01
  • 10.02
  • 10.03
  • 10.04
  • 10.05
  • 10.06
  • 10.07
  • 10.08
  • 10.09
  • 10.10
  • 10.11
  • 10.12
  • 10.13
  • 10.14
  • 10.15
  • 10.16
  • For læreren
  • Kontakt oss
  • Rettigheter
Cappelen Damm